Zonnenbloem and the Western Cape Tour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lianne en Inge - WaarBenJij.nu Zonnenbloem and the Western Cape Tour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lianne en Inge - WaarBenJij.nu

Zonnenbloem and the Western Cape Tour

Door: Lianne en Inge

Blijf op de hoogte en volg Lianne en Inge

23 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Allereerst willen we jullie even bedanken voor de lieve berichtjes die jullie gestuurd hebben!

Alles gaat goed met ons, we zijn vandaag voor het eerst aan de slag gegaan bij het nieuwe project. Maar we beginnen allereerst maar even bij vorige week donderdag!

Toen hadden we het afscheid bij ons vorige project. Tekeningen, liedjes die gezongen werden, toespraakjes die gehouden werden en veel knuffels.. de kinderen en ook de leerkrachten hechten zich snel. Dit is leuk om te zien!

Rond 11 uur zijn we richting het Shine Centre in Zonnenbloem gegaan. We hebben even rond gekeken en gezien hoe we er moeten komen. We gaan met twee minibusjes. Het zag er goed uit en we hadden al zin om te beginnen. Donderdag avond zijn we met de Nederlandse meiden de stad in geweest. Dit was erg gezellig!

Vrijdag hebben we vrij genomen van het project omdat we op tour gingen: The Western Cape tour. Het regende de eerste dag flink. Dit zorgde ervoor dat we op veel plekken snel foto’s moesten maken en weer de bus in gingen. Het was jammer maar verder konden we er niets aan doen. Deze dag zijn we naar Hout Bay geweest om te varen naar een “zeehondeneiland”. Hierna zijn we een heel stuk gaan rijden richting Cape Point en Kaap De Goede Hoop. Onderweg kwamen we veel Nederlandse benamingen van straten, wegen, winkels, steden etc tegen. De buschauffeur gaf ons tussendoor informatie. Dit was erg interessant!

Zaterdag hadden we een mooie dag, de zon scheen toen we wakker werden! =) Na vrijdag was dit erg prettig. Allereerst zijn we naar de township Kayamandi, gegaan. Indrukwekkend om hier doorheen te lopen. De kinderen komen naar je toe om te kijken op je fototoestel en vragen om snoepjes. De meeste kinderen waren ook erg blij om ons te zien. We hebben veel foto’s gemaakt en ons verbaasd over wat we zagen en ook vanwege de verschillen in de township zelf. Dit i.v.m. de grootte van de huizen, de staat van de huizen etc.

Wat wij echt een fout in het programma vinden, is het feit dat we na het bezoek aan Kayamandi wijn en port gingen proeven. Het was echt heel gezellig maar kan beter op een ander moment in de tour gepland worden. De overgang is te groot! Wel lekkere chocolaadjes (en bij de volgende wijnproeverij kaasjes) gehad en nog een aantal dingen gekocht: kaas, pesto etc.

Na de wijnproeverij zijn we naar Franschoek geweest, een stad bekend om de culinaire hoogstandjes. We zaten gezellig met de anderen uit het SASTS house in een pannenkoeken café.

Vervolgens zijn we naar Cape Algulhas gereden. Dit is het punt waar de Atlantische en Indische oceaan samen komen. Hier hebben we lekker even de tijd gekregen van onze gids Marlyn (een erg gezellige man die ervoor zorgt dat je het naar je zin hebt) om lekker even rond te lopen, in het water te springen of gewoon rustig foto’s te maken.

Zondag was alweer de laatste dag. Spannend.. want we gaan walvissen spotten. Nou, wat een succes! We hebben een aantal vinnen en staarten gezien maar verder niets. ’s Morgens was het regenachtig dus we hadden de hoop nog op een moment na de lunch maar ook toen gaven de walvissen helaas geen show. We hebben een aantal foto’s gemaakt en een filmpje als bewijs ;) Het is echt heel leuk om te weten dat die grote beesten daar leven maar wij hebben ze helaas niet echt van dichtbij kunnen bekijken.

Als laatste zijn we naar Betty’s Bay gereden. Hier hebben we heel veel pinguïns bij elkaar gezien.

Beide avonden hebben we in een hostel geslapen. Dit was verder prima geregeld: lekkere bedden en goede douches. Gezellig met de andere meiden uit Zwitserland en Duitsland.

Gisteren (maandag) gingen we naar het Shine Centre voor de training. We hebben veel voorbeelden gezien op dvd’s van manieren die wij kunnen gaan toepassen. Ook hebben we een aantal kinderen een bril gegeven. Hier kwam een man voor en hij kon onze hulp goed gebruiken. Erg gaaf om te zien dat de kinderen zo blij zijn met de bril =)

Toen we het gebouw uitliepen hadden we beiden een positief gevoel. We werden heel fijn ontvangen door de eigenaar Karen.

Verder zijn we gisteren nog naar the office van de Bazbus (de bus waarmee we van Kaapstad naar Johannesburg gaan reizen) gegaan. Alles is geboekt, we kunnen dus mooi op reis gaan!

Vandaag voor het eerst aan het werk! Naast het Shine Centre is een aantal scholen: een meisjesschool, een jongensschool, een senioren school en een highschool. De kinderen van de meisjes- en jongensschool begeleiden wij. De kinderen komen (vrijwel) allemaal uit een township. Ze moeten veel reizen en gaan dus erg vroeg van huis. Karen gaf dus al aan dat sommige kinderen al erg moe en hongerig op school aan komen omdat ze vroeg zijn opgestaan, lang in een taxi of busje hebben gezeten en het ontbijt een lange tijd geleden was.

De kinderen worden rond 09:00 uur uit de klassen gehaald en dan gaan alle vrijwilligers in het centrum met ze lezen. Een sessie duurt een uur. Je leest dan samen met één kind of in duo’s. In het uur heb je een bepaalde opbouw:

1) Een spelletje doen om het geheugen weer op te frissen en te oefenen met bepaalde klanken, herhalen van woorden etc. En daarnaast ook de kinderen bij wie Engels misschien de 2e of 3e taal is, weer even laten wennen aan de taal.
+ Een kaart met verhaaltjes en vragen daarover behandelen.
2) Met elkaar lezen: Het kind leest uit een boekje op eigen niveau. Hierbij lees je mee als dit nodig is. Het doel is natuurlijk het kind zoveel mogelijk zelf te laten lezen. Tijdens het lezen stel je vragen over de personen, het vervolg van het verhaal, de plaatjes, je geeft uitleg van de woorden etc.
3) De kinderen gaan tijdens dit gedeelte van de sessie een stukje schrijven. Dit mag een stukje zijn dat zij nog weten uit de gelezen boekjes of over iets wat zij zelf hebben meegemaakt. Ze maken hierover een zin of een verhaaltje. Hierbij wordt er eerst gekeken hoeveel lettergrepen er in de woorden zitten, er worden lijnen gemaakt a.d.h.v. de grootte van het woord en hierna mag het kind het proberen op te schrijven. Er wordt weinig verbeterd en je geeft in deze fase vooral complimenten voor hetgeen dat al erg goed gaat.
4) Het einde van de “les” ziet er als volgt uit: Het kind gaat lekker bij je zitten en luistert naar een verhaal dat jij voorleest. De kinderen zien hierdoor dat het plezierig is om te lezen, dat het prettig is om in boeken te kijken en dat het gezellig is om de taal te gebruiken. Daarnaast horen zij ook weer nieuwe woorden.

Wat ons betreft een project waar wij veel meer kunnen doen en waar wij ons fijn bij voelen. Sommige kinderen komen in het Shine Centre en spreken bijna geen Engels. Het is heel mooi om de kinderen dit te leren en ervoor te zorgen dat zij eenvoudiger kunnen leren op school.

De eerste sessie vandaag hebben we geobserveerd. De tweede hebben we zelf gedaan. Het was een goed begin en het zal vast alleen nog maar makkelijker en beter gaan.

Lieve allemaal tot snel..! We zullen wat zonnenstralen naar jullie toesturen! =)

Dikke knuffel van ons

• 23 Oktober 2012 - 23:05

Moeders:

Hoi Lianne en Inge
    Wat weer een leuk verhaal en wat beleven jullie veel.
    Dit project is toch heel iets anders, hopelijk bevalt het goed.
    Veel succes met het lesgeven.
    De foto's zijn voor mij zo herkenbaar want bij het bord van 'kaap die goeie hoop'
    heb ik ook gestaan. Erg leuk allemaal.
    Geniet van alles en tot spreeks.

• 23 Oktober 2012 - 23:05

Moeders:

Hoi Lianne en Inge
    Wat weer een leuk verhaal en wat beleven jullie veel.
    Dit project is toch heel iets anders, hopelijk bevalt het goed.
    Veel succes met het lesgeven.
    heb ik ook gestaan. Erg leuk allemaal.
    Geniet van alles en tot spreeks.

• 23 Oktober 2012 - 23:16

Tante Leny Druif :

Wat een mooie verhaal en prachtige foto's . Fijn dat jullie zo genieten en leuk werk gekregen hebben met veel vrije tijd erbij .het zal nog wel warmer worden. dus vast veel strand bezoek ? Later hopenlijk tot ziens.Liefs ,tante Leny

• 24 Oktober 2012 - 14:57

Ank En Alfred:

Fijn dat jullie het zo goed en gezellig hebben, jullie verhalen zijn wel om jaloers van te worden.
    Een mooie combi, leren maar ook nog veel leuke dingen zien en beleven.

• 25 Oktober 2012 - 18:26

Bram:

Hooooooi Ing en Lianne!

Leuk om deze verhalen ook nog even te lezen en vooral de foto's erbij te zien! De uitzichten op de foto's zien er echt prachtig uit! Ook kan ik me door die foto's het weer bij jullie een beetje voorstellen, lekker warm dus! ;)

Spreek jullie snel!

x
    Bram

• 25 Oktober 2012 - 18:57

Mennoooo:

He! Ik keek er nog eens op en zie dus nu de 2e keer pas de foto's! Gaaf!!! die had ik nog helemaal niet gezien!

Kom je snel weer thuis? ;-)

• 25 Oktober 2012 - 19:11

Janet:

Hey Lianne en Inge

Wat een mooi land maar idd grote verschillen dat zie je terug in jullie foto's.
    Wel fijn dat je dan iets van hulp kan geven door de kinderen te stimuleren in taal.
    Geniet nog maar van de prachtige omgeving en zet er maar snel weer foto's op dat vinden we heeeel leuk!!

Liefs van ons

• 26 Oktober 2012 - 14:15

Shirley:

Heey Lianne ,

Wat gaaf joh die foto's van kaap de goede hoop en betty's bay .. ik heb daar ook rond gelopen .
    Blij te lezen dat jullie het naar je zin hebben .
    Succes daar en vooral genieten he !

Groet Shirley

• 29 Oktober 2012 - 20:03

Hanneke:

Ha, wat een leuke foto's! Lekker geregend zag ik! ;)
    Lesgeven, of het project klinkt erg leuk en dat jullie veel kunnen betekenen! :D

• 31 Oktober 2012 - 17:54

Pap En Mam:

Hoi lieverd's,

Leuk om alles zo te lezen wat jullie meemaken. Inge, je lijkt wel een reus vergeleken met dat kindje.Toch ziet het borreltje op de foto's niet als verkeerd.Ookal is het niet het juiste tijdstip.Wij gaan zondag naar de zon en delen dan de zonnestralen met juliie. Veel liefs van ons en tot skyp's

• 01 November 2012 - 20:27

Lianne & Bram:

Hoi Inge en Lianne,

Leuk om jullie verhalen te lezen. Wat een waanzinnige foto's!
    We moesten even een inhaalspintje doen met het lezen en kijken van de foto's. Ik hoorde net van me moeder, nadat ze tante Jolanda aan de telefoon had, hoe jullie blog heet. En dat is toevallig, ik zat er vandaag ook al aan de denken of jullie ook een waarbenjij.nu bijhouden.
    Nog een nieuwtje van onze kant; we zijn bezig met een bod op een huis, jawel in Winkel (500m verderop).

xx Bram en Lianne

• 01 November 2012 - 22:32

De Commandeurtjes Uit Biddinghuizen:

Hee Lianne en Inge,

Nou jullie vermaken je wel daar dat is wel te zien................
    Fijn dat het nieuwe project wat beter aansluit op wat jullie van te voren hadden gedacht.
    Nou geniet daar van alles wat nog op jullie pad gaat komen en we zien
    de foto's wel weer verschijnen.
    Groetjes uit een regenachtig Nederland ( jullie zouden toch zon sturen ?)

En oja tante Lianne je wordt erg gemist door nichtje Melanie en neefje Sander.
    Melanie zei vanavond dat het nu wel weer tijd werd om je op te halen van het vliegveld en dat gaat ze erg
    hard gillen "Welkom thuis ".

• 02 November 2012 - 16:03

Tjitske:

Lianne,

Erg leuk even wat over je te lezen &foto's te bekijken. Tof. Suc6.
    Geniet er van en zorg dat je veel ervaring op doet!Nu kan het ;-)
    Groetjes van ons, Tjitske, Martin, Jedidja en Jonathan

• 02 November 2012 - 19:31

Bianca:

Hey Inge,

leuke verhalen en foto's (zeker die in de bergen en met die schoolkinderen). Goed dat jullie een andere plaats hebben gevraagd, het is van te voren ook niet in te schatten waar je terecht komt he. Klinkt wel super zo'n buitenlandavontuur! Dit ga je je leven lang herinnneren, dus geniet van alle momenten. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn, maar wel een hele ervaring. Ik volg van een afstandje mee :)

Groeten uit Antwerpen, Bianca

• 02 November 2012 - 20:15

Sista's Sanne En Britt:

He ing! Hier een beriechie wel je zussies. Leuk bericht en mooie foto's! Je oudste zus herkent erg veel:D

Hoe is het met je oorlogswond? en hoe was het surfen? heb je kunnen staan? Daar herkent de jongste zus dan ook wat in!

Dikke kus je sista's

p.s. we gaan samen naar een cabaret in de kleine komedie!