Onze laatste blog alweer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lianne en Inge - WaarBenJij.nu Onze laatste blog alweer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lianne en Inge - WaarBenJij.nu

Onze laatste blog alweer!

Door: Inge en Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne en Inge

10 December 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hierbij dan eindelijk weer eens een berichtje van ons. We hebben echt goed gemerkt dat we in Zuid-Afrika verbleven (inmiddels zijn we weer veilig aangekomen hoor in het hele koude Nederland) want iedere keer als er aangegeven stond dat er wifi was in de hostels, werkte het uiteindelijk toch niet. En we zijn zes dagen in Coffee Bay gebleven, daar was ook geen mogelijkheid om even rustig te gaan zitten om een blog te schrijven.

Dus onze excuses voor de trouwe lezers die een hele tijd niets van ons hebben gehoord!

We zullen nog maar eens even vertellen wat we hebben gedaan zodat onze reis tenminste helemaal is beschreven hier in de blogs!

We hebben hele fijne weken gehad, ook deze weken vlogen weer voorbij!

Vanuit Oudtshoorn zijn we naar Plettenberg Bay geweest, afgekort: Plet. Dit hostel viel ons een beetje tegen (vergeleken met de rest) maar verder hadden we er eigenlijk wel alles. We hebben een game reserve gedaan. We reden met een jeep langs allerlei dieren: zebra's, springbokken, allerlei andere soorten bokken, krokodillen, neushoorns, giraffes, buffels, wilde beesten, struisvogels en leeuwen. De leeuwen zagen we echt ongeveer van 2,5 meter afstand. Erg leuk om al deze dieren te zien maar onze big 5 was nog niet compleet. (Big 5: olifant, luipaard, buffel, neushoorn en leeuw)

In Plettenberg Bay zijn we maar één nachtje gebleven. Na lekker relaxed in de tuin gezeten te hebben, gingen we 's avonds naar Storms River (de bus was gewoon te vroeg, heel apart haha). In Storms River zijn we voor twee nachten gebleven. De avond dat we aankwamen hebben we eten gekookt en verder gezellig tafelvoetbal gespeeld en een drankje gedaan in de bar met gekke, gezellige, donkere mensen ;p

De volgende dag moesten we vroeg opstaan, we gingen namelijk the Black River Tubing doen. Oftewel..in een bandje drijven over de rivier. Natuurlijk was het spectaculairder dan het hier nu zo omschreven staat..! (Veel stenen dus soms zat je vast met de band, botste je tegen iemand aan of ging je lekker snel door het stromende water naar beneden) Je moest de hele tijd peddelen met je handen dus dat was een goede training voor de armspieren. Daarna weer hobbelend in het bakkie terug naar het hostel voor een heerlijke lunch.
Toen we deze dag wilden pinnen, was dat onmogelijk! Er was geen geld meer in de dichtstbijzijnde pinautomaten dus we moesten maar met de shuttle een stukje rijden. We wilden nog een tripje doen in Storms River en dan is geld toch best handig! ;)

De andere trip was een canopy tour.. Als een aap door de bomen glijden. Er was een erg lange baan van 91 meter, lekker snel en lang! We gingen op pad met een Nederlands stel. Zij waren op huwelijksreis. Erg gezellig!

's Avonds zouden we weer vertrekken met de bus, richting Port Elisabeth. Dit verliep alleen even anders want de bus was kapot en zou twee uur later komen. Nou, maak er maar ruim drie uur van. Gelukkig was het erg gezellig in de bar in het hostel, dat scheelde veel! Maar we kwamen dus erg laat aan (01:00 uur?) in Port Elisabeth.

In Port Elisabeth hebben we de eerste dag lekker rustig aan gedaan. Eerst maar eens uitgeslapen en daarna richting het strand gelopen en souvenirs gekocht. We hebben nog boodschappen gedaan, het hostel terug gezocht;p en 's avonds lekker gekookt en een plan gemaakt voor de tweede dag: de olifantendag.

We hebben op een olifant gereden en we zijn naar het Addo Elephant National Park geweest. Hier zag je veel olifanten maar ook buffels, een kudu, phumba's (de super grappige dieren uit the Lion King), zebra's en mooie vogels etc.
's Avonds zijn we met een Duitse meid naar de bioscoop geweest. Ze vroeg het de dag ervoor al maar toen lukte het ons niet om op tijd klaar te zijn i.v.m. skypen en eten koken. De film was heel apart, zes verhalen door elkaar heen. Maar goed, het was een gezellig avondje!

Zondag de 18e hadden we dan alweer bereikt. We moesten vroeg opstaan (05:45u) omdat de bus vanaf Port Elisabeth weer verder rijdt richting Durban. Wij stopten alleen even eerder, in Mthatha. Hier was een shuttleservice beschikbaar richting Coffee Bay. We hebben deze dag ruim 10,5 uur gereden en waren het dus echt wel zat 's avonds. Het hostel Coffee Shack was erg vol. Het is dan ook erg populair. We kregen een welkomstdrankje en moesten hierna de rivier oversteken met onze backpack..wat een succes! :( Gezellig over de gladde stenen richting ons hutje :o We troffen het verder wel want op zondag hadden zij een gratis diner voor iedereen en het was echt heerlijk! Na de lange bustocht hadden we ook nog een hele fijne nacht, niet dus! Er lag een man heel erg hard te snurken. Een ander was hierdoor boos en begon met schoenen te gooien en allerlei dingen te roepen. Lianne heeft zich rot gelachen maar ondertussen is het ook wel vervelend hoor als je echt even toe bent aan een goede nachtrust. De volgende morgen dus maar meteen gevraagd of we konden ruilen van dorm. Gelukkig was dit mogelijk! (Het stel, van wie de man zo uit zijn dak ging, dat ook bij ons in het hutje sliep vroeg het na ons en toen was het niet meer mogelijk. Zij zijn dus uiteindelijk naar het hostel tegenover die van ons gegaan.. Toch raar, dat iedereen vanwege één man naar een andere kamer gaat.. Dat kon toch ook wel makkelijker opgelost worden dachten wij!)
De volgende nacht sliepen we dus in een andere dorm met mensen die gelukkig niet snurkten. We waren eerst ook gezellig in de bar, het was een hele leuke avond! :)

Dinsdags hebben we een dagtocht gedaan. We begonnen om 10:30 aan een hiking richting The Hole in the Wall. Een hele mooie wandelroute, soms wel even zwaar omdat je aardig wat heuvels op en af moet. Het was daarnaast ook nog warm dus de flesjes met water kwamen goed van pas. Toen we het doel hadden bereikt, kregen we een lekkere lunch aangeboden en hierna kreeg je de mogelijkheid om te zwemmen en foto's te maken. Inmiddels was het al ruim 15:00 uur en hadden wij de keuze gemaakt om met het eerste busje terug te gaan. We zouden namelijk richting een Xhosa familie gaan om daar een nachtje te blijven.
Toen we aankwamen in het hostel kregen we te horen dat we nog ongeveer 30 minuten hadden om onze spullen te pakken. Even later zagen we een man zitten, uiteindelijk was hij op ons aan het wachten. We zouden de nacht bij zijn familie verblijven.

Het was 15 minuten lopen naar zijn huis. Hij en zijn gezin hadden een aardig groot huis. Hij gaf ons een rondleiding. We zagen de keuken, de slaapkamer en hebben zijn tuin bekeken. Ze hadden niet genoeg geld om groente enz. in de supermarkt te kopen dus vandaar verbouwde hij groente in zijn eigen tuin waar hij erg trots op was. Mais, uien, paprika's, aardappels etc. groeiden er. Het was belangrijk voor hem om gasten gezond en vers eten te geven. Het ontvangen van gasten in zijn gezin is zijn werk. Zijn vrouw werkt in een hostel in Coffee Bay en zijn dochter werkt in het hostel waar wij sliepen. We hadden haar dus al eerder gezien. Leuk om nu in haar huis te logeren.

Er werd voor ons gekookt (het eten was erg lekker..bonen met mais en een soort van andijvie/ spinazie) en we hebben gezellig gepraat. Even later kregen we een kopje thee met zelfgemaakt Xhosa brood met boter erop. Er werd goed voor ons gezorgd!

De volgende morgen kregen we brood als ontbijt met een kopje thee. Hierna heeft hij ons weer teruggebracht naar het hostel. Toen we bij het hostel aankwamen, begon het te regenen. Dit is waarom we verder niet zoveel hebben gedaan. Wel jammer hoor als je lekker aan de kust zit :(

Op donderdag ging de wekker weer vroeg. Waarom? Nou het plan was om op zoek te gaan naar het schooltje van een vriendin van Karen (de manager van Shine). Zij gaf aan dat we daar echt even heen moesten gaan. We kwamen eerst bij een pre-school. Dit was uiteindelijk niet de juiste maar we hebben even rondgekeken, de kinderen een aantal opblaasbare ballen gegeven en ze vervolgens vrolijk zien spelen (Thanks lieve Hiske..). We hebben aan de eigenaar gevraagd of ze wist waar de school kon zijn waar wij naar op zoek waren, zij legde de weg naar een ander schooltje uit. Dit was de school waar we naar toe moesten! Judy en haar man hebben ook een backpackershostel. Daar was iemand die ons naar het schooltje van Judy kon brengen. Het was een klein hutje waar ongeveer 12 kinderen waren. Judy had ons niet verwacht en wist eigenlijk ook niet zo goed wie Karen was, tenminste die indruk gaf ze ons. Dit vonden wij wel erg vreemd! Maar we konden binnenkomen, ze wilde net pap gaan eten met de kinderen dus wij schoven ook aan. Even later hebben we deze kinderen ook een aantal ballen gegeven. Het was meteen daarna aardig chaotisch (positief hoor) omdat de kinderen het zo geweldig vonden. Super om te zien dat de kinderen daar zo blij van werden. In koor bedankten ze ons in Xhosa!

's Avonds hadden we lekker gegeten en zijn we weer een drankje gaan halen in de bar. Dit was toch wel een erg leuk hostel!

Vrijdag de 23e.. Ontbijten, spullen inpakken, nog een cocktail drinken en onze rekening betalen (wat erg meeviel na vijf dagen..alles werd gewoon opgeslagen, je hoefde dus niets te betalen tussendoor) en toen rond 12:00u weer de bus in om naar Durban te gaan. In Durban kwamen we in een gigantisch vies hostel. De kakkerlakken liepen rond, het beddengoed was niet schoon etc. Ook de werknemers wisten niet wat ze met onze (voor hen grote?) groep aanmoesten. Wij hadden geboekt maar we kregen de indruk dat de man die ons hielp daar geen idee van had. De volgende dag hoorden we dat het een stagiair was?!

We hebben die zaterdag een trip gedaan naar een Zulu familie. We verwachtten een busje…haha nou dat was het niet. Er kwam een jongen in een oude auto ons ophalen. Hij gaf de hendel aan om het raam open te doen. We keken elkaar aan met het idee: waar zijn we nu toch weer beland? Achteraf viel het gelukkig mee. De jongen was erg gezellig, een leuk muziekje in de auto, we zijn naar zijn super lieve familie geweest waar we hebben gegeten en filmpjes hebben gezien van de Zulu's tijdens ceremonies echt in traditionele kleding etc. en wat ook fijn was.. we waren even niet in het vieze hostel!! Een leuke en leerzame dag.

Toen moesten we toch echt weer naar het hostel terug, ze hadden gelukkig schoongemaakt. We zijn even richting het (mooie) strand gelopen met een man uit België en later zijn we met hem en een andere Belg naar een restaurant gegaan waar we goed hebben gegeten.

Vanuit Durban vertrokken we rond 08:15 uur naar de op één na laatste plek met de Bazbus: Northern Drakensberg. Dit was voor wat we gewend waren niet zo'n lange trip. We kwamen rond 13:00 uur aan. Verder lekker rustig aan gedaan, eten gekookt en een plan gemaakt voor 's maandags.

Maandag zijn we naar Lesotho, een ander land, geweest. Paspoort mee dus! =) We hebben zandtekeningen gezien, lokaal bier gedronken (was erg slap) en later nog een ander biertje geproefd en pap gegeten. We zijn ook op bezoek geweest bij een vrouwtje dat geneeskrachtige gaven heeft. Ze vertelde hoe ze hier achter kwam en wat voor soort dingen ze kan genezen. Het was vandaag echt heerlijk weer, super!

Dinsdag zijn we een rondje gaan lopen in de omgeving van het hostel. Hierna namen we een broodje als lunch en vertrokken we met de bus naar de eindbestemming: Johannesburg. Vanuit hier zijn we naar tante Leny (familie van Lianne) gegaan. Zij kwam ons ophalen bij het treinstation in de buurt. Hier zijn we drie nachten gebleven. Het was gelukkig nog erg mooi weer en we hebben op het nippertje nog even veel leeuwen, twee cheeta’s en een jong luipaardje (die onze big 5 compleet maakte) gezien in het leeuwenpark. We hadden deze drie nachten onze eigen kamer en er was lekker eten..oftewel ideaal om onze reis mee af te sluiten.

En tja, toen was het opeens toch echt de hoogste tijd om naar het vliegveld te gaan! :o We vertrokken tien minuten te laat. Een goede vlucht, wel aardig wat turbulentie en uiteindelijk te vroeg geland. We moesten nog ruim een uur op onze bagage wachten dus we zijn eerder door de deur gegaan om de familie te zien. (Een man van de marechaussee gaf aan dat je er eventueel al doorheen kon gaan en je dan later de bagage kon ophalen.) Het was alleen wel een beetje jammer dat zij net daarvoor hadden besloten even te gaan zitten omdat het toch nog wel even zou duren..ze stonden er dus niet haha .. maar goed even daarna zagen we ze dus toen was alles weer oké. Toen we na ongeveer een half uur weer terug gingen om onze backpack te zoeken en daarna weer door de deur gingen, stonden ze op ons te wachten hoor..poging 2! :) Heel fijn om iedereen weer te zien!

Oke, deze blog is best wel lang geworden. Nu is iedereen op de hoogte van het einde van onze reis. Leuk dat jullie ons hebben gevolgd en bedankt voor alle lieve reacties!

Veel liefs van Inge en Lianne Xx

• 11 December 2012 - 12:36

Lianne:

Hallo allemaal!

Als jullie alle 44 foto's willen bekijken, moeten jullie even naar de map: foto's gaan!! Er komen namelijk ook nog erg leuke foto's van ons na alle foto's van de dieren! =)

Liefs Lianne